Region Midt: Fra papir til digitale workflows. Sådan effektiviserer vi interne processer med XFlow

Hvordan vi anvender systemet

XFlow bliver anvendt bredt i hele regionen – lige fra tilmelding til julefrokost til interne ansøgningsprocesser til borgerrettede løsninger. I Region Midtjylland bygger vi blanketterne decentralt, hvilket betyder at vi både har teknisk kyndige løsningsbyggere og løsningsbyggere

med færre tekniske kompetencer, som alle bidrager til digitalisering af arbejdsgange. XFlows intuitive og brugervenlige design til at bygge blanketter muliggør at brugere selv kan:

  • oprette digitale blanketter og digitale arbejdsgange

  • bygge flows, hvor data indsamles og sendes videre til de rette enheder

  • automatisere godkendelser og notifikationer, så sager behandles hurtigere

Ved at vi kan inddrage medarbejdere på tværs til udvikling af digitale løsninger er det også med til at sikre, at idéer til nye løsninger opstår samt at løsningerne kommer ud og skaber reel værdi.

Der er fortsat et stort potentiale for, at brugen af XFlow kan udvides endnu bredere ud i regionen og til flere områder.

Hvorfor XFlow gør hverdagen nemmere


Der er mange fordele ved XFlow som fx brugervenligheden i at flere kan oprette og tilpasse deres løsninger uden nødvendigvis at have en teknisk baggrund. Derudover er systemet også med til at effektivisere arbejdsgange, som førhen var mere manuelt håndholdt, hvilket gør der spares tid og det er med til at reducere fejl.
Der er en stor gevinst at hente ved at kunne automatisere nogle arbejdsgange hos folk, der i forvejen render stærkt.

Fleksibiliteten ved XFlow gør, at de digitale løsninger kan tilpasses afdelingernes behov, så der kan både laves simple arbejdsgange - men også arbejdsgange, hvor man kan skrue op for kompleksiteten og dermed udnytte XFlows potentiale for at være mere end ”bare” digital blanket.

Hvilke løsninger der allerede lever i XFlow

Mange løsninger er allerede fuldt implementeret og fungerer rigtig godt i XFlow. Det gælder alt fra helt simple blanketter - som tilmelding til kaffeordning eller julefrokost - hvor vi har digitaliseret tilmeldingen, så papirarbejde undgås og hele processen kan automatiseres.

Derudover har vi stor gavn af XFlow til at indhente samtykker, både hos interne medarbejdere og hos patienter og borgere i forbindelse med behandling. Patientkontoret anvender desuden XFlow i deres sagsstyring, blandt andet i forbindelse med omvisitering af patienter.

Sammenlagt viser dette spændvidden i brugen af XFlow: Fra at erstatte de helt simple papirblanketter til at understøtte avancerede digitale løsninger, der i praksis fungerer næsten som et fagsystem.

Næste
Næste

Viborg Kommune: Stærk effekt af XFlow efter mange års brug