Digitalt Samtykke: Et skridt mod gennemsigtighed og åbenhed i den offentlige sektor

Forestil dig som borger at kunne logge ind ét sted og se præcis, hvornår du har givet samtykke til kommunen og til hvad. Med Digitalt Samtykke bliver det snart en realitet for mange danskere.


Som en del af Digitaliseringsstyrelsens Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025 skal det være muligt for borgere både at se, hvilke samtykker de har givet, men også at kunne trække et samtykke tilbage. Det skal være med til at sikre transparens i den offentlige forvaltnings arbejde, siger Henriette Juul Riishøj, der er projektleder i Odense Kommune:


-Digitalt Samtykke giver mulighed for os som kommuner at være gennemsigtige i vores sagsbehandling, og det er vigtigt for vores borgere, at de føler sig hørt og medinddraget.


Indsigt og kontrol for borgere

For der bliver hele tiden indhentet og givet samtykke i offentlig regi. For eksempel når man sender en ansøgning til sin kommune, giver man samtykke til, at de må indhente de oplysninger, der er nødvendige for at behandle ens sag. Og det samtykke gælder indtil sagen er behandlet, og man enten har fået afslag på eller godkendt det, man ansøger om.


Men i dag ligger oplysninger om samtykke ofte skjult i fagsystemer, journalnotater eller kvitteringer for ansøgninger, og som borger må man derfor mundtligt kontakte myndighederne for at trække et samtykke tilbage. Med Digitalt Samtykke får borgerne nu i langt højere grad kontrol og indsigt i deres rettigheder:


-Som borger skal man vide: ‘Hvad sker der, hvis jeg ikke giver mit samtykke? Hvad er konsekvenserne, hvis jeg trækker det tilbage? Og hvilken lovgivning ligger til grund for, at jeg skal give samtykke?’, siger Henriette Juul Riishøj.


I samarbejde med Odense Kommune er XFlow i gang med at udvikle en løsning, der skal gøre det nemt og overskueligt at opsætte og håndtere digitale samtykker. Løsningen sikrer, at samtykker automatisk afleveres til Digitaliseringsstyrelsens digitale samtykkeløsning. Det skaber gennemsigtighed for borgerne, som får et klart overblik over, hvilke samtykker de har afgivet – og i hvilken kontekst.

Samtykke skal være klart


For samtykke er juridisk komplekst. Kommunerne arbejder med mere end 3.500 forskellige steder i lovgivningen, hvor samtykke indgår, og derfor ligger der en opgave for kommunerne om kun at bruge ordet ‘samtykke’, når der faktisk er tale om et reelt, juridisk bindende samtykke. Kommunerne kan nemlig også bede borgere om samtykke til at foretage specifikke handlinger, som ikke er bundet til konkrete paragraffer i lovgivningen - såkaldte samarbejdssamtykker.


-Vi skal blive mere transparente. Vi skal lære kun at sige samtykke, når vi mener det og har juridisk hjemmel til det, og ikke bare bruge det som universalmidlet til alt, hvad vi gør i en kommunal kontekst, siger Henriette Juul Riishøj.


For ikke-digitale borgere ligger der dog stadig en udfordring med at skulle trække et samtykke tilbage. Men når samtykket skal indhentes, fungerer det på lige fod med alle andre borgere:


-Ikke-digitale borgere vil i en afgivelsessituation blive fremvist en tablet med en XFlow-løsning, hvor en medarbejder fra Odense Kommune udfylder for dem, og så kan borgeren underskrive samtykket i et underskriftsfelt, afslutter projektleder Henriette Juul Riishøj.


Odense Kommune og XFlow forventer at have den første digitale samtykkeløsning klar i juni 2025.