
ODENSE KOMMUNE
Odense Kommune gør det lettere at forstå, hvad du siger ja til
Odense Kommune er blandt de første offentlige aktører, der aktivt implementerer en digital samtykkeløsning, som skal give større gennemsigtighed og kontrol over datadeling i den offentlige sektor. Med Digitaliseringsstyrelsen i spidsen og XFlow som teknisk samarbejdspartner, arbejder kommunen på at gøre samtykke håndgribeligt, gennemsigtigt og digitalt.
Digitalt Samtykke er en national satsning, som skal sikre, at borgere får adgang til at se og håndtere de samtykker, de afgiver til offentlige myndigheder. Det handler ikke kun om det tekniske aspekt, men også om at ændre måden kommunerne arbejder med data, tilladelser og inddragelse.
Henriette Juul Riishøj, projektleder i Odense Kommune, forklarer:
-Digitalt Samtykke giver mulighed for os som kommuner at være gennemsigtige i vores sagsbehandling, og det er vigtigt for vores borgere, at de føler sig hørt og medinddraget.
– Henriette Juul Riishøj, projektleder
Med fra start
Henriette Juul Riishøj og Odense Kommune hørte for første gang om Digitaliseringsstyrelsens planer om Digitalt Samtykke til Digitaliseringsmessen i 2022. Det lød som et spændende projekt, og da Digitaliseringsstyrelsen søgte førsteanvendere til løsningen, fik kommunen lavet en aftale om at være med i udviklingen.
-Vi havde selvbetjeningsløsninger med samtykker i forvejen, som naturligvis skulle derop at bo. Så derfor gav det mening, siger hun.
Odense Kommune har været med fra begyndelsen og dermed haft mulighed for at præge indholdet til et nyt system, alle kan bruge, og komme med indspark. Noget som er meget værdifuldt ifølge Henriette Juul Riishøj:
-Vi er en stor kommune og er med i mange processer. Men det er rart som kommune at blive taget med, før den første kodelinje er skrevet i en løsning.
Det er XFlow som i samarbejde med Odense Kommune står for at udvikle og levere løsningen. Om samarbejdet med XFlow fortæller Henriette Juul Riishøj, at det har været været præget af fleksibilitet og gensidig forståelse:
-XFlow er jo altid sjove at samarbejde med. De er lydhøre og engagerede og kan se mening i, at vi får tingene til at fungere.
En samlet udrulningsplan for landets kommuner er endnu ikke på plads, men efter planen skal den første samtykkeaflevering fra Odense Kommune udrulles i løbet af juni, hvor samtykker fra borgere bliver afleveret til Digitalt Samtykke og kan tilgås på Digitaliseringsstyrelsens platform - efterfølgende vil ældreområdet blive integreret i september måned.